Svi znamo da školovanje može biti stresna aktivnost, osobito ako pored školskih obaveza imamo konfliktne međuljudske odnose u vidu problema sa kolegama u razredu ili školi i problema sa učiteljima. Uzroci ovih problematičnih odnosa mogu biti raznoliki, međutim učenici najčešće izvještavaju o lošem načinu ocjenjivanja od strane učitelja. Istovremeno, kada o tome problemu porazgovaramo sa učiteljem, učitelji će izraziti nezadovoljstvo zbog burnog i neprimjerenog reagiranja učenika na ocjenu koju je u potpunosti zaslužio. Pored onih učenika koji će burno i neprimjereno reagirati zbog jake ljutnje, postoje i učenici koji ne reagiraju burno, ali osjećaju jednako jaku ljutnju ili čak bijes.
Kao što znamo, ljutnja je jedna vrlo loša emocija zbog toga što je neugodna sama po sebi, ali i zbog toga što može dovesti do vrlo nepoželjnih reakcija.
U svojoj knjizi: Vodič za preživljavanje u školi psihologice Dubravka Miljković i Majda Rijavec navode neke smjernice kako riješiti probleme koji su nastali u odnosu sa učiteljima. Evo ih:
1. iskreno analiziraj problem – ako ti se ne sviđa kako se učitelj ponaša prema tebi, upitaj se zašto je to tako. Možda je to:
- voj stav prema njegovom predmetu?
- nešto što radiš na satu, a ne bi trebao/la?
- Nešto što bi trebao/la raditi a ne radiš?
- jesi li možda popustio/la na tom predmetu?
- je li govoriš na satu a da prije toga nisi digao/la ruku?
2. želiš li zaista riješiti taj problem – odgovor na ovo pitanja zahtijeva određeni stupanj iskrenosti prema samom sebi.
- jesi li siguran/na da ti se problem zaista ne sviđa ili ti se možda sviđa?
- možda uživaš pričajući drugima kako je dotični profesor zaista kreten i kako te mrzi?
Ako si iskren prema sebi, možda ćeš shvatiti kako ti je ipak lakše optužiti učitelja nego naučiti i da ti se isplati praviti probleme na njegovom satu kako bi te i dalje „mrzio“. Možda si jedan od onih učenika koji uživa biti u središtu pažnje pa ako to ne možeš izvesti nečim pozitivnim, dobra je i svađa sa učiteljem. Ali, ako zaista nakon ove samoanalize zaključiš da ne želiš imati problema s učiteljem i da ih želiš riješiti – prijeđi na slijedeći korak.
3. razgovaraj s nekim o problemu – razgovaraj o problemu s prijateljem u razredu, sa psihologom ili pedagogom škole ili s nekom drugom odraslom osobom kojoj vjeruješ. Možda problem i nije tako ozbiljan, možda shvaćaš sve suviše osobno.
4. koja rješenja ti stoje na raspolaganju? – ako je problem u tebi možeš pokušati promijeniti svoje ponašanje. Ponekad sitne stvari mogu učiniti čuda – nemoj kasniti na sat, piši urednije, budi pažljiviji na satu, ne istrčavaj sa duhovitim primjedbama. Ali ako zaključiš da je tvoje ponašanje u redu i da ga ne želiš promijeniti, imaš puno pravo na to. Ali moraš biti svjestan/a da je to tvoj izbor i biti spreman/a snositi posljedice za to. Možda ti se ovo čini nepravedno, ali svijet nije uvijek pravedan. Ako je problem u učitelju, razmisli je li ti to zaista veliki problem ili je nešto sa čime možeš živjeti. Ako zaključiš da te problem zaista smeta, vrijeme je da porazgovaraš sa učiteljem.
5. razgovaraj sa učiteljem – slijedi ove korake:
- nemoj predugo odlagati razgovor o problemu. Što više odlažeš to će se više ljutnje nakupiti i kod tebe i kod učiteljaa pa je vjerojatnost da ćete oboje eksplodirati veća
- dogovori se s učiteljem za razgovor. Nemoj razgovarati pod odmorom ili usput na hodniku gdje bi se moglo dogoditi da razgovor bude naprosto prekinut usred rečenice.
- vrlo određeno reci što te muči, npr. !mislim da sam u zadnjem testu dobio/la ocjenu nižu nego što sam trebao/la”. Nemoj uopćavati i reći nešto poput: “Uvijek mi dajete manju ocjenu nego što zaslužujem”.
- Ponašaj se prema učitelju s poštovanjem. To ti može biti teško ako si ljut/a na njega, ali većina ljudi bolje reagira ako smo prema njima pristojni i ljubazni. Ne optužuj ga i ne napadaj. Ljudi koji procijene da su napadnuti se brane, te će vjerojatno učitelj napadati i optuživati tebe. Zato radije reci: “nisam shvatio zadnje o čemu ste govorili”, a ne “Niste dobro objasnili zadnji problem”.
- Koristi „ja“-poruke. Tako ćeš najlakše izbjeći optuživanje. Koristiti ja – poruke znači govoriti o tome što ti osjećaš i što ti misliš. Umjesto da kažeš: “sat je bio dosadan”, reci: “danas se na satu nisam mogao/la koncentrirati”. Umjesto da kažeš: “meni uvijek dajete lošiju ocjenu”, reci: “ne razumijem zašto sam dobio lošiju ocjenu od Ivana, iako smo imali isto rješenje”.
- Ne očekuj odmah spektakularne rezultate. Ako si očekivao/la osvetu ili pobjedu, vjerojatno ćeš se razočarati. Sjeti se da želiš riješiti problem, a ne pobijediti u ratu. Možda ćeš sa učiteljem trebati razgovarati i više puta. Budi zadovoljan i malim napretkom, glavno je da stvari krenu na bolje.
Izvor: Miljković, D., Rijavec, M. Vodič za preživljavanje u školi
Priloženi dokumenti: