Projekt No Cyber Bullyng, Yes Well-Being je međunarodni eTwinning projekt usmjeren na podizanje svijesti o elektroničkom nasilju, stjecanje znanja o sigurnosti u virtualnom okruženju, razvijanje komunikacijskih vještina te promociju virtualnog okruženja bez nasilja.
Društvene mreža i komunikacijske platforme koje ne podliježu kontroli sadržaja, a s kojima se učenici svakodnevno koriste mogu biti potencijalan izvor različitih prijetnji. Iz tog razloga potrebno je kontinuirano upućivati učenike za obavezu sigurnog i odgovornog ponašanja u virtualnom svijetu kako bi se uspješno obranili od različitih prijetnji i smanjili rizike od napada.
Projekt se provodi u razdoblju od veljače do svibnja 2024. a u projekt je uključeno 13 osnovnih škola s područja više europskih država (Turska, Španjolska, Litva, Hrvatska, Italija). U projektu sudjeluje 8 učenika 6.a razrednog odjela naše škole zajedno s učiteljicom Valentinom Pajdaković.
U proteklom razdoblju proveli smo različite projektne aktivnosti.
- Održali smo virtualni sastanak svih projektnih partnera te dogovorili aktivnosti
- Prikupili smo roditeljske suglasnosti
- Upoznali smo eTwinning platformu i predstavili se projektnim partnerima.
- Ispunjavali smo Uvodni upitnik o cyberbullyingu.
5. Izrađivali smo logo projekta zajedno s ostalim projektnim partnerima
Svi učenici uključeni u projekt izradili su vlastiti prijedlog za logo projekta (poveznica). Naš prijedlog objavili smo na zajedničkoj dijeljenoj ploči, te sudjelovali u online glasovanju za izbor zajedničkog Loga projekta.
Za službeni Logo projekta izabran je rad projektnih partnera iz Turske.
6. Uredili smo eTwinning kutak u prostoru škole, kojim smo prezentirali naš projekt.
7. Obilježili smo Dan sigurnijeg interneta 2024.
Koristili smo interaktivne digitalne sadržaje te izrađivali mentalne mape o zaštiti računala, programa i korisničkih računa, sigurnosti na mreži i zlonamjernim programima, pozitivnim i negativnim digitalnim tragovima i elektroničkom nasilju. (poveznica). Upoznali smo primjere lažne elektroničke pošte ( poveznica).
Učenici su sudjelovali u uređivanju školskog panoa, online kvizu o sigurnosti na mreži u organizaciji Centra za sigurniji Internet, istraživali su zabavne edukativne interaktivne sadržaje Hrvatski naivci, te u online kvizu Potraga za sigurnijim internetom u organizaciji udruge Suradnici u učenju. Razgovarali smo o pozitivnim i negativnim iskustvima na mreži. Kao središnja edukativno-zabavna aktivnost obilježavanja Dana sigurnijeg interneta proveden je razredni Kviz o poznavanju pojmova iz sigurnosti interneta (poveznica) .
Više informacija o obilježavanju Dana sigurnijeg interneta dostupno je putem poveznice.
Izrađivali smo digitalne radova na temu Cyberbullyinga i sigurnosti na mreži, kako slijedi u nastavku.
8. Digitalni plakati na temu cyberbullyinga
Učenici su izrađivali digitalne plakate na temu cyberbullyinga, korištenjem alata Canva for Education, te radove objavili na zajedničkoj dijeljenoj ploči. Izrađivali smo oblak riječi s pojmovima o sigurnosti na mreži. Stvarali smo slogane na temu Spriječimo elektroničko nasilje. Za pripremu plakata koristili smo sadržaje Pet za net, Medijska pismenost, Budi Internet genijalac. Radovi su dostupni ovdje.
9. Digitalna bilježnica (Učenički eportfolio)
Učenici su izrađivali digitalne bilježnice u alatu One Note koje sadrže bilješke o svim važnim pojmovima o sigurnosti na mreži, zaštiti računala i elektroničkom nasilju, koje smo upoznali u prethodnom razdoblju. Također, izradili smo anketni upitnik Anketa o elektroničkom nasilju u alatu Forms (poveznica), koji ima za cilj skrenuti pažnju učenika na postupke koji se često viđaju na mreži, a spadaju u kategoriju elektroničkog nasilja. U digitalnu bilježnicu objedinili smo sve radove koje smo prethodno izradili (mentalne mape, postere itd.) te predstavlja učenički eportfolio projektnih aktivnosti.
10. Digitalni poster (Obrada fotografije)
Učenici su izrađivali postere na temu cyberbullyinga, korištenjem online alata Pixlr (uz potporu AI) za obradu fotografija. Upoznali smo mogućnosti alata za obradu slike i pri tome raspravili o mogućnostima fotomontaže i zlouporabe ovih alata pri kreiranju sadržaja za objavu na mreži i potencijalnu opasnost pojave cyberbullyinga. Posteri sadrže hashtag i slogan o sprječavanju cyberbullyinga i imaju za cilj potaknuti na razmišljanje o našim stavovima i reakcijama u slučaju pojave cyberbullyinga.
11. Uređivanje eTwinning kutka
U školskom hodniku ispred učionice informatike uredili smo eTwinning kutak-pano s radovima koje smo izradili u prethodnom razdoblju, te na taj način ostalim učenicima škole skrenuli pažnju na potrebu i važnost prijave svakog oblika elektroničkog nasilja.
12. Podcast – Intervju sa žrtvom elektroničkog nasilja
Učenici 6. razreda učili u o snimanju i obradi zvuka. Izradili smo podcast-edukativnu emisiju školskog radija na temu „Intervju sa žrtvom cyberbullyinga“ u kojoj smo konkretnom situacijskom pričom prikazali primjer cyberbullyinga, te ispravan način postupanja i reagiranja u sličnoj situaciji. Glavni lik priče je Maria, članica školskog rukometnog kluba, koja je postala žrtva cyberbullyinga od strane suigračice Sonje. Za izradu podcasta koristili smo alat Canva for Education, a za snimanje radio emisije alat Audacity. Podcast je dostupan putem poveznice .
13. Videoklipovi o cyberbullyingu
Učenici 6. razreda naučili su kako izraditi videozapis, te su tehnikom jednostavne stop animacije izradili videoklipove koji prikazuju kratke poruke i stavove o cyberbullyingu. Zadatak se provodio u nekoliko faza. Izradi videozapisa prethodilo je planiranje i priprema sadržaja, priprema grafičkih elemenata, fotografiranje, prijenos fotografija na disk u oblaku, te na kraju montaža videozapisa. Koristili smo online alat Clideo. Radove su dostupni putem dijeljene ploče (poveznica).
14. Virtualni sat Informatike – ostvarivanje međunarodne suradnje partnerskih škola
Za sve učenike i učitelje partnerskih škola predavanje na temu cyberbullyinga i umjetne inteligencije održao je učitelj informatike iz litvanskog grada Panevežysa. Nakon zanimljivog predavanja koje ukazuje na opasnosti elektroničkog nasilja i mogućnosti zlouporabe alata umjetne inteligencije u mrežnom okruženju, učenici su sudjelovali u online kvizu koji je proveden putem platforme Kahoot! Za učenike naše škole ovo je veliko i zanimljivo iskustvo, jer su po prvi put sudjelovali u međunarodnom videokonferencijskom prijenosu i ostvarili izravnu suradnju s učenicima partnerskih škola. Više informacija o ovom događaju dostupno je putem poveznice .
15. Vebinar o razumijevanju, prevenciji i postupanju u slučaju cyberbullyinga , u organizaciji Europske komisije (European Commission’s webinar on Understanding, preventing and responding to cyberbullying)
Putem platforme Teams pratili smo vebinar o cyberbullyingu, u organizaciji Europske komisije. Predavanje je održao Gareth Cort, stručnjak iz područja sigurnosti na mreži. U predavanju se govorilo o različitim pojavnim oblicima cyberbullyinga (exclusion, online harassment, fraping, flaming, troling, catfishing, outing itd.), te kako reagirati pri pojavi različite vrste nasilja. Također, prikazani su različiti statistički podatci o prisutnosti elektroničkog nasilja među mladima, koji su vrlo zabrinjavajući. Webinar je javno dostupan OVDJE .
16. Obilježavanje Svjetskog dana lozinke
Svjetski dan lozinke (World Password Day) obilježava se prvog četvrtka u svibnju, a ove godine je to 2. svibnja. Svjetski dan lozinke obilježava se s ciljem razvijanja svijesti o važnosti korištenja jake, složene i jedinstvene lozinke. Obilježavanje Svjetskog dana lozinke također je jedna od provedenih aktivnosti Projekta.
17. Prezentacija Moja lozinka
Učenici su istraživali kako izraditi sigurnu i lako pamtljivu lozinku, koje su najčešće pogreške pri stvaranju lozinki. Pomoću online alata How Secure is Your Password? istraživali su koliko je vremena potrebno računalu da probije zadanu lozinku, navodili su primjere slabih i jakih lozinki, te istraživali popis najčešće korištenih lozinki koje hakeri provaljuju odmah. Rezultate su prikazali izradom prezentacija, koje su dostupne ovdje POVEZNICA .
Aktivnosti projekta provodili smo sve do kraja školske godine.
18. Suradnička aktivnost Oblak riječi
Zajedno s učenicima drugih paretnerksih škola stvarali smo oblak riječi kojim smo se prisjetili važnoh pojmova o cyberbullyingu.
19. Završni upitnik
Ispunjavali smo Završni upitnik kojim smo ispitivali napredak u razvoju svijesti o važnosti prevencije elektroničkog nasilja i pravilnog reagiranja u različitim okolnostima.
20. Evaluacija projekta
Zajedno s učenicima partnerskih škola učenici su ispunjavali Evaluacijski upitnik o sudjelovanju u projektu. Učenici su izrazili zadovoljstvo sudjelovanjem u projektu. Većina učenika smatra da su projektne aktivnosti bile zanimljive i poticajne, a stečena znanja smatraju korisnim za nastavak školovanja. Sudjelovanjem u projektu proširili su znanje i postali svjesniji opasnosti, posljedica i važnosti prevencije elektroničkog nasilja te pravilnog reagiranja na pojavu nasilja. Učenicima se sviđa ideja dijeljenja znanja s učenicima drugih partnerskih škola.
Učtelji partnerskih škola proveli su evaluaciju projektnih aktivnosti.
21. Po završetku svih aktivnosti učenicima su uručene Potvrde o sudjelovanju u projektu uz zajedničko fotografiranje.
Sve provedene aktivnosti usklađene su s odgojno-obrazovnim ishodima predmetnog kurikuluma Informatike i kurikulumima međupredmetnih tema Primjena IKT-a, Zdravlje i Osobni i socijali razvoj. Vjerujemo da će stečena iskustva učenici primijeniti u svakodnevnom životu i nastavku školovanja.
učiteljica Matematike i Informatike Valentina Pajdaković